Autor:
Carmen Anghel
| sâmbătă, 23 iulie 2016 | 0 Comentarii
| 54 Vizualizari

Elena Ceaușescu alegea personal, în fiecare an, ce imagini cu ea devin publice

România în 9 milioane de imagini. Astăzi vă prezentăm un alt aspect din expoziția de fotografie a Agerpres, de la Muzeul Național de Istorie a României: comunismul și cenzura

Am văzut o Românie idilică, a țăranilor arhetipali, o Românie istorică, de pe vremea regilor și a reginelor, România îndurerată de războaie. Despre această expoziție ne-a vorbit directorul general al Agerpres Alexandru Giboi. Dar am mai avut o curiozitate.


FOTO: Biserica Schitul Maicilor din capitală, prima biserică din lume translată pe șine, în 1982



Evenimentul zilei: -Am văzut de curând o expoziție de la Palatul Primăverii, despre Epoca de aur. Pe mine m-au marcat imaginile de la demolarea mănăstirii Văcărești. Aveți, în arhiva agenției fotografii de la evenimente „interzise”?


FOTO: Casa Poporului, actualul sediu al Parlamentului României



Alexandru Giboi: -Avem imagini de la translatarea bisericilor. Se văd șinele cu rulmenții, cu pârghiile care sunt trase. Avem o fotografie în care apare patriarhul Teoctist lângă o asemenea biserică, avem fotografii cu blocurile de pe Ștefan cel Mare, care au fost mutate cu tot cu oameni în ele. Se vede blocul, sub care s-a săpat și sub el șine și rulmenți, iar oamenii stau la geam și privesc. Avem fotografii de la construcția Casei Poporului. De la ridicarea Casei Presei (Combinatul Poligrafic Casa Scânteii).



FOTO: Actorii Iurie Darie și Gheorghe Dinică, în piesa „Umbra”


– Ca agenție de stat oficială a avut ceva interzis la fotografiat sau la relatat?

-Pot să presupun din ceea ce am auzit la colegi. Era o cenzură care nu îi lăsa pe colegi să facă ce vor ei. În perioada comunistă. Pe etajul acesta, aici, erau uși de metal, cu gratii, și nu intra toată lumea, pentru că era ceea ce acum se numește „Știri pentru străinătate”, era redacția care transmitea știrile în engleză și în alte limbi și nu părăseau incinta fără o aprobare directă de sus, din câte am înțeles.



FOTO: Echipajul Ivan Patzaichin-Toma Simionov, la Olimpiada de la Los Angeles, 1984



– Dar familia dictatorului cum se comporta?

O altă poveste interesantă: doar vizitele lui Ceaușescu erau fotografiate color. Restul era alb –negru. Norocul fotografilor Agerpres era că, uneori, nu consumau tot filmul și mai încăpeau și fotografii cu oameni normali, cu peisaje. Pe capete de filme cu Ceaușescu, pe lângă pozele cu el mai găsim și alte mici minunății. Evident, acelea nu au fost publicate. Mai spun colegii că Elena Ceaușescu își alegea, în fiecare an, fotografiile bune de publicat, în care apărea ea.


FOTO: Ion Țiriac și Tom Gorman, în cadrul fi nalei de Cupa Davis, București, 1972



Descoperiți un tezaur

„Descoperă arhiva fotografică Agerpres la Muzeul Național de Istorie a României” este expoziția dedicată tezaurului de imagini deținut de agenția națională de presă. Istoria unei țări în câteva milioane de imagini. Mai precis, 9 milioane. Expoziția poate fi vizitată până la 31 iulie 2016. În câteva zeci de imagini, organziatorii au surprins etape din viața României, din perioada interbelică până la Revoluția din 1989.

Tag-uri:
epoca de aur, elena ceausescu, nicolae ceausescu, alexandru guboi, expozitie, muzeul national de istorie, comunism, cenzura

https://stiri-zilnic.com/wp-content/uploads/2016/07/clipboard01_237-465x390.jpghttps://stiri-zilnic.com/wp-content/uploads/2016/07/clipboard01_237-465x390-300x300.jpgrootstireaActualitate/EsentialEVZ Special
Autor: Carmen Anghel | sâmbătă, 23 iulie 2016 | 0 Comentarii | 54 Vizualizari Elena Ceaușescu alegea personal, în fiecare an, ce...

Preluat de la EVZ