Managerul Festivalului Internaţional al Şcolilor de Teatru, Catinca Maria Nistor a povestit pentru MEDIAFAX cum a ajuns manifestarea pe care o coordonează o întâlnire de referinţă între public şi artiştii aflaţi la primele spectacole din timpul studiilor: ”E un val de montări pe texte contemporane”.

Catinca Maria Nistor a iniţiat şi a coordonat festivalul dedicat actorilor profesionişti aflaţi la capătul perioadei de facultate construind primele ediţii ale manifestării la Suceava dar reuşind să organizeze cu succes şi ediţiile recente în Bucureşti. Actriţa a explicat în ce fel s-au schimbat temele pieselor prezentate în ultimii ani în festival şi cât de mult contează apropierea de public în primii ani de actorie.

Cea de-a VI-a ediţie a Festivalului Internaţional al Şcolilor de Teatru (FIST) se desfăşoară la Bucureşti, în perioada 1 – 7 iulie, sub motto-ul “Emotion in motion. Lumea se mişcă prin emoţie”. Spectacolele sunt susţinute cu intrare liberă la sălile de la Teatrele Bulandra şi Metropolis.

Printre punctele forte ale festivalului se numără un workshop de trei zile cu Andreas Manolikakis, director al departamentului de regie şi profesor de regie şi actorie la celebra Actors Studio Drama School, New York, care va veni pentru prima oară în Bucureşti. Acesta a lucrat în calitate de regizor şi de actor în SUA şi Europa, pe Broadway, la Actors Studio şi la Université Paris 8 Vincennes – Saint – Denis. De-a lungul timpului, a predat cursuri despre Constantin Stanislavski, Evgheni Vakhtangov şi Actors Studio, are o diplomă de licenţă în actorie de la Greek Art Theatre Drama School şi o diplomă de masterat în Teatru de la University of Paris VIII-Vincennes.

În cadrul festivalului, actorii Marius Manole şi Şerban Pavlu vor avea întâlniri cu participanţii, unde vor vorbi despre experienţa lor pe scenă şi vor răspunde la întrebările viitorilor colegi. Festivalul va include şi conferinţe susţinute de regizorii Silviu Purcărete şi Tompa Gábor.

Spectacolele vor avea loc în sălile celor două teatre Bulandra şi în spaţiile Teatrului Metropolis, iar intrarea pentru toţi spectatorii este liberă, în limita locurilor disponibile.

Mai multe detalii despre eveniment, program, şcoli şi spectacole pot fi găsite pe www.arcub.ro, www.fistromania.ro şi pe pagina de Facebook a festivalului.

Evenimentul este organizat de ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti, în parteneriat cu Asociaţia Festivalul Internaţional al Şcolilor de Teatru, Teatrul Bulandra şi Teatrul Metropolis, U.N.A.T.C., cu sprijinul ICR – Institutul Cultural Român.

Redăm mai jos interviul acordat de Catinca Maria Nistor agenţiei MEDIAFAX:

Reporter: Ce aduce Festivalul Internaţional al Şcolilor de Teatru pentru tânărul implicat în studiul artei scenei?

Catinca Maria Nistor: Pentru studentul participant este un impuls şi chiar mai mult decât o brumă de speranţă, pentru că e o meserie în care totul, de multe ori ţine de şansă şi, imediat după ce ai terminat şcoala, fie că e vorba de licenţă sau de master, este o ocazie de a gusta din succesul pe care îl poţi avea la public şi de a porni cu inimă deschisă şi cu încredere pentru mai târziu. Am participat şi eu în festivaluri de acest gen dar şi la Festivalul Internaţional al Şcolilor de Teatru, când am terminat ciclul de licenţă. A fost foarte importantă pentru noi întâlnirea cu publicul. Jucasem deja în spectacole în cadrul stagiunii universităţii, nu toate şcolile au acelaşi regim ca UNATC, de exemplu. Şcolile din alte ţări au doar două-trei reprezentaţii în regim de examen, deci nu de spectacol cu public. E o ocazie, pentru unii, chiar o primă ocazie, de a avea o întâlnire cu publicul.

Reporter: Care este momentul pe care vi-l amintiţi cel mai viu de la primele participări în festival?

Catinca Maria Nistor: Of, îmi amintescu un lucru dulce-amărui, pentru că a fost o întâmplare… Noi am fost o grupă unită, oricum, dar întâmplarea asta ne-a sudat şi mai tare. Festivalul era încă organizat la Suceava, era a doua ediţie, în 2015. Noi am participat cu unul dintre cele două spectacole de licenţă, ”Cine e fazan?”, o comedie bulevardieră făcută cu profesorul nostru Paul Chiribuţă, director artistic al Festivalului şi, pe vremea aceea decanul UNATC. Unul dintre colegii noştri a avut un deces în familie. E vorba de o fată care era din Suceava. Pe atunci, Suceava nu avea teatru. Poate că unul dintre motivele pentru care există teatru acum în Suceava este şi festivalul nostru, care a arătat că există public pentru asta. Jucam la un Centru Polonez atunci. Capela la care era depus tatăl colegei noastre era chiar în spatele acestui centru. Noi deschideam festivalul cu reprezentaţia noastră şi dacă ea nu s-ar fi simţit în stare toţi am spus că am fi renunţat. Ea a spus să mergem mai departe. Toţi ne-am purtat ca şi cum nu s-ar fi întâmplat nimic, dar eram gata în orice moment să o prindem dacă ar fi fost cazul. Clara Popadiuc era colega noastră, acum actriţă a teatrului ”Matei Vişniec”, din Suceava. Sala a fost arhiplină şi, pentru că oraşul este mic, lumea ne cunoştea pe unii dintre noi. Erau rude şi spectatori fideli ai festivalului şi la final au fost nişte aplauze şi ovaţii din care am văzut cât de important este să ai parte de încrederea şi de susţinerea publicului la început de drum. Sigur că poţi să faci ceva de altă natură. Poate fi o dramă sau Commedia dell’Arte.

Reporter: Nu aveaţi nici teatru şi nici şcoală de teatru în Suceava, cum de aţi iniţiat acolo festivalul şcolilor de teatru?

Catinca Maria Nistor: Ideea îi aparţine tatălui meu. Am vorbit despre festivaluri de teatru şi s-a transformat într-un proiect. Când vorbeam noi despre asta, în 2013, existau în ţară festivaluri de teatru naţionale, internaţionale, pentru tineri, pentru liceeni, dar o întâlnire a şcolilor de teatru, a studenţilor, unde să poţi să faci schimb de experienţă, de metode de lucru, de culturi, nu exista. El îmi povestea de experienţa lui, pentru că şi el a absolvit o facultate de teatru, la Bratislava. Îmi povestea cât de mult l-a schimbat în vremurile acelea, spre final de ani ´90, să vezi unde te situezi privindu-i pe alţii. Apoi, domul Chiribuţă a fost de acord şi am demarat acest proiect în Suceava pentru că voiam să vedem cum merge şi acesta este un oraş de care tatăl meu şi eu suntem foarte legaţi. După primele trei ediţii în care şcolile de teatru au fost foarte prompte şi dornice să vină, ne-am gândit să venim la Bucureşti.

Reporter: În ce fel este diferit publicul pe care festivalul îl are în Bucureşti faţă de cel din Suceava?

Catinca Maria Nistor: Pentru că la Suceava nu exista atunci un teatru, festivalul era o ocazie de întâlnire destul de rară. Publicul din Bucureşti e mult mai antrenat, aproape ca un public de specialitate. La ultimele ediţii au venit tineri, participanţi din festival pentru că ne dorim să se vadă unii pe ceilalţi, au venit critici, jurnalişti, profesori de la Universitate, actori. Există un fel de curiozitate.

Reporter: Cum s-a schimbat festivalul până la această a şasea ediţie, care debutează luni?

Catinca Maria Nistor: Sunt oameni care acum ajung să audă despre festival. Pare că am apărut peste noapte din nimic, dar e o muncă de zile întregi, frământări, încercări, hopuri. Ce ştiu sigur este că avem o vizibilitate mai mare dar ea a fost câştigată în timp. Am încercat să introducem ateliere cu studenţi. În 2018 am avut cel mai mare număr de spectacole prezentate în Festival. Cred că au fost 14 montări prezentate de 13 şcoli invitate. Anul acesta, din motive obiective, nu ne-am mai permis un număr atât de mare, şi avem mai multe şcoli din România decât din străinătate. Ideea de bază a fost să avem invitate 5 ţări din ţară şi 5 din străinătate.

Reporter: Ce s-a schimbat în producţiile care candidează?

Catinca Maria Nistor: Cred că putem spune că nu mai există o clasă de mijloc a producţiilor. În acest moment am văzut spectacole foarte bune, excepţionale şi spectacole foarte slabe. La sfârşitul zilei, acest festival care trebuie livrat la o calitate superioară. Am avut discuţii în echipă dacă ar trebui să avem teme pentru fiecare an. Anul acesta e un val de montări pe texte contemporane şi toată lumea pare interesată să abordeze teme sociale, politice. Arde mai tare să expui nişte probleme care macină societatea. Teatrul e oglinda societăţii şi pentru artist e un mod de a se exprima şi de a pune în faţa spectatorului o oglindă. În şcoală poţi să faci încercări. Ulterior depinde mai puţin de tine să alegi textele.

Reporter: Cum se individualizează pentru un actor modurile de lucru ale şcolilor care vin în festival?

Catinca Maria Nistor: Sunt şcoli care se concentrează foarte mult asupra lucrului cu corpul şi pe fizicalitate. Sunt alte şcoli care pun accentul pe interiorizare. Dacă ne gândim la participanţii de anul acesta, vom avea pentru prima dată în România Academia de Teatru de la Veneţia care fac un spectacol special pentru festival, Commedia dell’Arte fiind un gen de teatru axat foarte mult pe fizic. Ruşii, în schimb, sunt foarte profunzi, trăiesc totul până la vârful firului de păr. Anul acesta au lucrat cu un regizor străin pentru producţia pe care o aduc. Montarea care deschide festivalul, ”Revizorul”, de Gogol, în regia lui Slava Sambriş, un tânăr regizor din Republica Moldova care a participat şi anul trecut în festival cu trupa din Chişinău, îşi termină acum masteratul la clasa lui Alexandru Darie şi a făcut o satiră de bună calitate pe un text clasic. Festivalul e adresat tuturor categoriilor de vârstă, spectatorii având ocazia să vezi la început de carieră vedetele de mâine. În fiecare an poţi să vezi câte un actor-vedetă în festival. e o chestie nescrisă dar mergând la toate reprezentaţiile îl vezi pe acela care te convinge că va ajunge undeva. Mie mi s-a întâmplat să am această senzaţie în 2016, la Suceava, când Facultatea din Sibiu a avut ultima reprezentaţie în ultima zi de festival. Am văzut acolo un băiat extraordinar în care vedeai ce roluri poate să facă peste ani. Iustinian Turcu e numele lui. L-au angajat foarte repede la teatru în Sibiu, are premiul Uniter pentru debut şi e un actor minunat. Am un sentiment că eu am ştiut de la început şi e un sentiment pe care îl poate descoperi orice spectator la festivalul nostru.

Reporter: Ce este nou la ediţia a şasea a Festivalului Internaţional al Şcolilor de Teatru?

Catinca Maria Nistor: Anul acesta am reuşit să îl aduc pentru prima dată la Bucureşti pe Andreas Manolikakis, director al departamentului de regie şi profesor de regie şi actorie la celebra Actors Studio Drama School, din New York, pentru un atelier de trei zile. Va vorbi despre metoda Stanislavski şi va lucra pe două monolage de tragedie antică şi va avea şi o sesiune de întrebări şi răspunsuri. După aceste trei zile, Denni Dennis, care este regizorul spectacolului adus de Institutul din Sankt Petersburg, va ţine un atelier de mişcare foarte elaborat. El a studiat foarte mult corpul uman şi arta clovneriei. Vor mai fi şi o conferinţă cu Silviu Purcărete dar şi două întâlniri cu actorii Marius Manole şi Şerban Pavlu pe care i-am invitat la un dialog liber cu studenţii. Sunt doi actori care fac performanţă, foarte iubiţi de public, de tineri. Sunt colegii mei şi am lucrat împreună în ultima jumătate de an la două spectacole cu Andrei Şerban.

Reporter: Ce vă doriţi să rămână după această ediţie a FIST?

Catinca Maria Nistor: Dacă ne uităm la contextul social de acum, cred că îmi doresc cel mai mult susţinerea tinerilor şi să se confirme că există talent, că există tineri care merită susţinuţi şi că teatrul nu va muri niciodată în ciuda eforturilor care se fac prin unele părţi. Este un balsam pentru suflet de care realmente cu toţii avem nevoie. Vii la teatru să râzi, să plângi şi să te emoţionezi. Vii să te vezi pe tine. Cu cât te vezi mai repede pe tine, cu cât oglinda este mai clară, cu atât impactul pe care îl resimţi este mai viu. Nu suntem frumoşi tot timpul, dar uneori suntem.

Managerul Festivalului Internaţional al Şcolilor de Teatru, Catinca Maria Nistor (foto: Dragoş Alexandru Ivan) este actriţă şi a înfiinţat Festivalul Internaţional al Şcolilor de Teatru la Suceava, oraşul în care îşi petrecea vacanţele în copilărie. Este consultant artistic al Teatrului Metropolis şi actor la Bulandra. ”Richard al III-lea” şi ”Zadarnicele chinuri ale dragostei”, două montări în regia lui Andrei Şerban sunt cele mai recente spectacole în care poate fi urmărită.

Cea de-a şasea ediţie a Festivalului Internaţional al Şcolilor de Teatru are loc la Bucureşti în prima săptămână a lunii iulie, între 1 şi 7 iulie.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa [email protected]

 

http://stiri-zilnic.com/wp-content/uploads/2019/06/65989371-668069313657612-5025433910406807552-n-1.jpghttp://stiri-zilnic.com/wp-content/uploads/2019/06/65989371-668069313657612-5025433910406807552-n-1.jpgrootstireaUncategorised
Managerul Festivalului Internaţional al Şcolilor de Teatru, Catinca Maria Nistor a povestit pentru MEDIAFAX cum a ajuns manifestarea pe care o coordonează o întâlnire de referinţă între public şi artiştii aflaţi la primele spectacole din timpul studiilor: ”E un val de montări pe texte contemporane”. ...